Parkovací systémy s naváděním

Technické řešení

    Navrhované řešení naváděcího systému na parkoviště (SNAP) umožňuje po technické stránce řízení:
  • funkce systému pro navádění vozidel na parkoviště
  • funkce systému technologické obslužnosti vlastního parkoviště
  • funkce systému pro operativní ruční řízení z centrály

Systém pro navádění vozidel na parkoviště

Příklad struktury systému je na blokovém schéma na obrázku
Způsob řízení a monitorování parkoviště

Technický popis SNAP

SNAP se používá pro navádění na parkoviště P+R, komerční parkoviště u obchodních řetězců, veřejná parkoviště ve správě magistrátu města apod. Systém je popsán v následujících odstavcích.
    Centrální řídící systém (CŘS)
  • provádí sběr a vyhodnocování údajů o počtech vozidel na jednotlivých parkovištích
  • provádí sběr a vyhodnocování údajů o průjezdu vozidel na předpokládaných příjezdových komunikacích k jednotlivým parkovištím, zpracovává tyto data a porovnává je s údaji o dopravním provozu z jednotlivých lokalit, provádí statistické výpočty těchto údajů v závislosti na obsazenosti jednotlivých parkovišť
  • provádí vysílání informace o počtu volných míst na jednotlivých parkovištích k určeným proměnným informačním tabulím a to jak lokálním, tak vzdáleným naváděcím a informačním tabulím
  • provádí sběr a ukládání informací o stavu zařízení prvků SNAP
  • umožňuje grafické zobrazení všech výše uvedených informací a také plánu města s rozmístěním parkovišť a jejich stavem
  • umožňuje vstup obsluhy do systému, při potřebě změny indikovaných stavů anebo provozních parametrů
  • umožňuje na svém výstupu zobrazování aktuálních stavů volných kapacit parkovišť na veřejně přístupných informačních kanálech (internet)

Naváděcí systém SNAP je řízen centrálně. Centrální řízení umožňuje rozšiřování naváděcího systému, kdy je nutno doplnit pouze nové proměnné informační tabule zabezpečující kombinované informace pro navedení (různá parkoviště, různé trasy).

Informační tabule parkovišť (ITP)

Značky ITP navrženy jako samostatné skříně ve tvaru směrníku dle Vyhl. č. 99/1989 Sb., o pravidlech silničního provozu. ITP odpovídají ČSN 01 8020 "Dopravní značky na pozemních komunikacích" a Technickým podmínkách č. 65 MDS ČR a MV ČR "Zásady pro dopravní značení na pozemních komunikacích".

Samostatná skříň umožňuje operativně měnit navádění na jedno nebo několik parkovišť a zároveň jejich postupnou realizaci.

Naváděcí systém SNAP může být rozšířen o další parkoviště. U všech ITP je zřízena elektrická přípojka, resp. napojení na veřejné osvětlení se zálohovacím zdrojem nabíjeným v průběhu svícení veřejného osvětlení. Ovládání značek je dálkové přes rádiovou datovou síť.

Přenos dat v systému
Pro zabezpečení přenosu dat mezi jednotlivými prvky naváděcího systému na parkoviště se využívá rádiové spojení.

Systém spojení v provedení s homologovaným rádiovým datovým modemem po rádiové datové síti v pásmu 400-470 MHz je z hlediska investičních nákladů dražší. Má však výhodu v případném rozšiřování systému SNAP o další funkce v rámci budování případného městského informačního systému, kde provozní náklady zůstanou prakticky ve stejné výši původního ročního paušálu nezávisle na množství přenášených dat.

Systém spojení prostřednictvím sítě mobilních operátorů (GSM, GPRS) je z hlediska investičních nákladů cca 2,5 krát levnější. Má však nevýhodu v rychlém nárůstu provozních nákladů spojených s počtem přenášených dat, což je z hlediska případného budoucího rozšiřování systému SNAP nebo při budování například městského informačního systému (MIS) nevýhodné.

Pro přenosy dat mezi jednotlivými parkovišti a značkami ITP lze použít obou výše uvedených systémů spojení bez dodatečných jak HW tak SW úprav. Oba námi dodávané systémy spojení mají shodné jak přenosové protokoly, tak i ovládání přenosu dat.

Pro zabezpečení servisních úkonů a také pro potřeby zkušebního provozu může být centrální systém navíc vybaven linkou ISDN a linkovým modemem.

Rádiové spojení po síti 400-470MHz

Spojení mezi parkovišti a jednotlivými značkami ITP je zajištěno samostatnou rádiovou datovou sítí, navrženou dle rádiového projektu a příslušného povolení Českého telekomunikačního úřadu.

    Přenosové vlastnosti rádiového modemu
  • přenosová rychlost po rádiové datové síti 9600 bps pro šířku kanálu 20 kHz
  • tři samostatné seriové V/V komunikační porty na každém radiomodemu, přičemž ze všech portů lze komunikovat zároveň a každý připojit k technologii komunikující jiným protokolem. Hardwarové rozhraní RS 232 nebo RS 485
  • přenosová rychlost každého sériového V/V komunikačního portu je volitelná v rozmezí 150 až 38 400 bps
  • možnost dálkového dohledu celé sítě z jednoho centra
Rádiové spojení po síti GSM

Spojení mezi parkovišti a jednotlivými značkami ITP bude zajištěno zvolenou sítí mobilních operátorů dle doporučení výběru ze strany investora.

    Přenosové vlastnosti rádiomodemu GSM
  • přenosová rychlost po rádiové datové síti 19,2 až 56 kb/s
  • tři samostatné sériové V/V komunikační porty na každém radiomodemu, přičemž ze všech portů lze komunikovat zároveň a každý připojit k technologii komunikující jiným protokolem. Hardwarové rozhraní RS 232 nebo RS 485
  • přenosová rychlost každého sériového V/V komunikačního portu je volitelná v rozmezí 19.2 až 115 kb/s
  • možnost dálkového dohledu celé sítě z jednoho centra



Texty, grafické výstupy a údaje v nich obsažené je možno šířit jen s uvedením pramene: Slavel, spol. s r. o.